Her er de mest betydningsfulde Monstre, som Ducati nogensinde har lanceret, og som har reddet mærket.
Monster var og er stadig en fænomenal succes for Ducati – den holdt det bolognesiske mærke oven vande i afgørende økonomiske år, minimerede de slag, som industrien og konkurrenterne gav, og gav Ducati en stærk brandassociation med ordet Monster. Det er utvivlsomt en af Ducatis vigtigste modeller, og den er også ekstremt populær og velkendt over hele verden. Motorcyklen, der er kendt som “ Il Mostro ” af Ducatisti, så dagens lys i 1993 og blev designet af Miguel Angel Galluzzi, måske hans mest succesfulde og mindeværdige design. Monster blev berømt beskrevet som “Alt, hvad du har brug for: et sæde, en tank, en motor, to hjul og et styr ” af Michael selv med henvisning til cyklens minimalistiske designfilosofi. Her er ti Monsters gennem Monsters kronologi og historie, som vi mener er mere end summen af deres dele.
Nr. 10 – Ducati Monster 821
821 blev introduceret som et nyt medlem af Ducati Monster-serien i 2015 og lånte sin motor fra Hypermotard og også fra den daværende Hyperstrada 821. Som resultat leverede den væskekølede L-twin på 821cc 107 hk ved 9.250 o/min og et drejningsmoment på 86 Nm. Den introducerede også Ducati Safety Pack til Monster-serien og tilføjede en række elektroniske hjælpemidler til køreren og sikkerhedsfunktioner som ABS og traction control. Denne version var særlig succesfuld og fandt købere blandt en mere forskelligartet aldersgruppe takket være dens tilgængelighed for både yngre og ældre kørere.
Nr. 9 – Ducati Monster 1200 R
Med sin motor fra Ducatis Diavel- og Multistrada-serier var Monster 1200 R et rigtigt kraftværk, meget hurtig for sin klasse. Den 1198cc Testastretta, en væskekølet L-twin, producerede svimlende 152 hk ved 9.250 o/min og et drejningsmoment på 125 Nm ved 7.750 o/min. Med Ducatis sikkerhedspakke samt Öhlins-affjedring og store bremser blev denne Monster en af de ideelle nøgne banecykler at eje og opleve.
Nr. 8 Ducati Monster M900
Den oprindelige Monster, designet ud fra et udvalg af 900 Supersport-komponenter og baseret på 851/888 trellis-rammeserien, fødte en af de mest ikoniske motorcykler i historien, bestemt til ære lige siden dens første optræden på Köln Motor Show i 1992 – Monster 900 var født. Den blev sat i produktion året efter, og den viste sig at være en pioner i sit segment og omdefinerede naked sportsbike-klassen. Dens 904cc L-twin-motor leverede 73 hk og et drejningsmoment på 76 Nm. Monster blev efterfølgende modificeret og revideret gennem årene, men der var noget unikt ved originalen, som ingen af de efterfølgende versioner helt formåede at efterligne; de var deres egne fortolkninger.
Nr. 7 Ducati Monster M600
M600 var et mere tilgængeligt alternativ til Monster 900 på det tidspunkt og blev lanceret som en mere føjelig version af den mægtige 900 sammen med Monster 400 rettet mod uerfarne motorcyklister i lande, der indførte restriktioner for lærlingeklasser på avancerede motorcykler. Dens motor leverede 53 hk og 48 Nm drejningsmoment, hvilket gav kørerne nok kraft til sportslig kørsel og mulighed for at tilbagelægge længere afstande ved højere hastigheder.
6 – Ducati Monster SP
Ducati Monster SP 2023 bygger videre på de tidligere “SP“-modeller og nyder godt af flere forbedringer af ydeevnen i forhold til standardmonsteren. Den er designet til baneentusiaster, som helt sikkert vil sætte pris på de funktioner og det udstyr, som denne cykel tilbyder, samtidig med at de ønsker en nøgen italiener, der er egnet til byen ved andre lejligheder. Motoren er kraftig med 111 hk og et drejningsmoment på 94 Nm, der overføres til bagdækket. Den forreste trellisramme fra tidligere år er blevet erstattet af en Panigale-inspireret aluminiumsramme, og affjedringen er fuldt justerbar og samlet set 2 kg lettere end standardcyklen.
5 – Ducati Monster 1100 EVO Diesel
Ducati Monster Diesel er resultatet af et særligt samarbejde mellem Ducati- og Diesel-stylingafdelingerne. Teknisk set identisk med standard 1100-modellen, men lanceret mere som en styling- og brandingøvelse – en unik matlakering i “Diesel”-grøn ledsaget af sorte dele er blevet brugt til at omdefinere motorcyklens udseende. Stålrammen, svingarmen, forskærmen, forgaflen og forskellige andre komponenter på cyklen er alle lakeret i sort. For at give et ekstra farvestænk blev den bageste støddæmperfjeder og den forreste bremsekaliber lakeret i en lysende gul farve. Den luftkølede 1.078cc V-twin-motor med brændstofindsprøjtning, der driver Ducati Monster 1100 EVO Diesel 2013, yder 100 hk ved 7.500 o/min og et drejningsmoment på 103 Nm ved 6.000 o/min.
4 – Ducati Monster 796 Rossi MotoGP Replica
Denne version af Monster vakte opsigt med sin prangende racerlakering med et stort ’46’ på tanken, som umiskendeligt er en cykel, der forbindes med Valentino Rossi. Der var også en Nikki Hayden 796-udgave med sin egen bemaling. Vi ville sætte dem op mod hinanden på denne liste, da de begge ser lige slående ud. Denne 796 havde også lette aluminiumsfælge, en enkeltarms svingarm og en luftkølet V-twin-motor på 803cc, som ydede 87 hk ved 8.250 o/min og et drejningsmoment på 79 Nm ved 6.260 o/min.
3- Ducati Monster S4RS Tricolore
Denne karakteristiske og elegante lakering i det italienske flags farver på tanken og bagdækslerne kombineret med den matte guldramme og forgaflen gør denne Monster S4RS til en slående og stilfuld model, som samtidig er en højtydende maskine. S4RS var en langt mere kraftfuld variant end S2R, da den blev drevet af 999-supercyklens Testastretta, en væskekølet V-twin, der ydede 130 hk ved 9.500 o/min og et drejningsmoment på 105 Nm ved 7.500 o/min. Helt sikkert en af de mest spændende og eftertragtede fortolkninger af Monster.
2- Ducati Monster 400
Monster 400 var det mindre motoriserede alternativ til Monster 600, med samme karrosseri og mekanik som 600’eren, men med en motor med kortere slaglængde og stempler med mindre diameter, og dermed en slagvolumen på 400 cc. Monster 400 var en af de mindste V-twin-motorcykler i produktion på det tidspunkt og formåede at vække begejstring hos motorcykelentusiaster, da den blev lanceret. Effektniveauet var anstændigt med 44 hk og et drejningsmoment på 33 Nm. 400’eren accelererede hårdt til 60 og lød godt, mens den gjorde det. Den nåede en solid tophastighed på 100 MPH, hvilket var acceptabelt for en motor med mindre slagvolumen.
1-Ducati Monster 620ie Matrix Edition
Denne motorcykel blev drevet af en luftkølet V-twin på 618cc, som ydede 60 hk ved 9.500 o/min og et drejningsmoment på 53 Nm ved 6.750 o/min. Forskellen mellem Matrix-udgaven og en normal 620ie var kun begrænset til farveskemaet og de kosmetiske niveauer. Ikke desto mindre er det stadig en fed motorcykel, og det er en mindre kendt version, som vi synes, at flere burde kende til.