Udforsk Harley-Davidson Dyna-modeller: Komplet guide

Dyk dybere ned i en af de mest populære serier, som den berømte amerikanske producent nogensinde har produceret.

Harley-Davidson Dyna range overview

Harley-Davidson har etableret sig som en vigtig del af den amerikanske kultur i løbet af de sidste 120 år siden starten i 1903. Selvom virksomheden har produceret hundredvis af forskellige modeller i årenes løb, er der en bestemt familie af motorcykler, der har haft en imponerende levetid på 26 år ind i det 21. århundrede og fortsat nyder stor popularitet blandt bikere fra alle samfundslag den dag i dag. Det er selvfølgelig Dyna-familien.

Dyna blev første gang introduceret i 1991, hvor den efterfulgte FXR-serien som FXDB Sturgis, og fik sin officielle debut som en hyldest til 50-årsdagen for South Dakotas ikoniske motorcykelrally. Dyna-serien er en forkortelse for “dynamic” og havde et chassis, der var designet til at være stivere og stærkere for at kunne håndtere den nye Evolution-motor bedre end forgængerne. I 1995 havde Dyna-familien helt erstattet FXR-serien og ville fortsætte med at være en formidabel kraft for kørere, der ønskede at personliggøre, accelerere og forbedre kvaliteten af deres kørsler. Harley-Davidson, der er let genkendelig på sin dobbelte baghjulsophæng, producerede en bred vifte af modeller på denne platform i et kvart århundrede, før den lukkede dette kapitel i 2017 . Så lad os se nærmere på nogle af de mest populære Dyna-modeller, som stadig er eftertragtede den dag i dag, og som også inspirerer nogle af Harleys moderne cruiser-designs.

BEMÆRK: Harley-Davidsons markedsundersøgelse afslørede, at mange kunder ønskede en højere ydeevne end den, der tilbydes af det nuværende udvalg af Milwaukee-Eight-motorer. Ved at opgradere til Softail-klassen fik kørerne gavn af højere niveauer af ydeevne og stabilitet, idet motorerne er gummimonteret og udstyret med to modvægte.

Harley-Davidson Dyna Street Bob

2017 Harley-Davidson Dyna Street Bob

Da Harley-Davidson introducerede Dyna Street Bob på markedet i 2006, blev den en af mærkets mest holdbare cruisers til dato. Selvfølgelig kan Street Bobs succes ikke tilskrives rent held. Motorcyklen kombinerer størrelsen, komforten, stilen og attituden fra en mellemstor motorcykel med håndteringen og køreegenskaberne fra den mindre sportster-klasse. Dyna Street Bob tilbyder med andre ord den perfekte balance mellem sportslighed, komfort og stil.

Dyna Street Bob dækker alle baser som standard. Men det er også takket være dens enkle design, at den er et ideelt tomt lærred til personlig tilpasning. For dem, der ønsker at gøre denne cykel til en dækbrændende højtydende gadecykel, er der masser af muligheder for at opgradere affjedring, bremser, udstødning samt motoropgraderinger for at gøre denne allerede kvikke cykel endnu hurtigere.

Men det samme kan siges om dem, der ønsker en mere tilbagelænet tilgang. Street Bobs abelignende ministyre er allerede en fin detalje, men komforten kan virkelig forstærkes med et konverteringssæt til avancerede betjeningselementer, et mere behageligt sæde og endda et ekstra sæde, så passageren også kan nyde turen.

Selvom Harley stoppede produktionen af Dyna Street Bob i 2017, er cyklerne fortsat en vigtig grundpille i mærkets sortiment, efter at de er flyttet til Softail-familien, hvor de to synlige bagdæmpere er skiftet ud med en justerbar monostøddæmper, der er skjult under bagskærmen. Opgraderingen til Milwaukee-Eight 114-motoren er også en velkommen tilføjelse.

  • Specifikationer – Detaljer
  • Motor – Twin Cam 103
  • Motoreffekt – 77,5 hestekræfter og et drejningsmoment på 94 lb-ft
  • Motorkraft – 77,5 hk og 94 lb-ft/li>
  • Gearkasse – 6-trins
  • Brændstofforbrug – 39 MPG (ca. 6,0 liter pr. 100 kilometer)

Tip: Mens en ny 2023 Harley-Davidson Street Bob 114 har en startpris på €17500, er en brugt Dyna Street Bob meget mere overkommelig med nogle lister under €13,000!

Harley-Davidson Dyna Fat Bob

2017 Harley-Davidson Dyna Fat Bob

Ligesom sin bror Street Bob er Dyna Fat Bob endnu et eksempel på en mellemstor cruiser, der fortsætter traditionen med motorcykler i bobberstil. Mens Street Bob foretrækker et mere forenklet design, gør Fat Bob sig bemærket ved at tilføre Dyna-familien flere muskler og mere attitude. Hvis Dyna-klassen var en natklub, kan du være sikker på, at denne motorcykel ville være udsmideren.

Fat Bob er stadig baseret på det samme Dyna-chassis, men den bringer helt sikkert lidt mere “bad boy”-energi ind i blandingen. Med sine avancerede betjeningselementer, dobbelte forlygter og karakteristiske tykke dæk, der spiser revner og ujævnheder i vejen til morgenmad, kan Fat Bob ikke undgå at være centrum for opmærksomheden. Siden starten i 2007 har Dyna Fat Bob været drevet af en 96 kubik Twin-Cam-motor, et tegn på, at denne cykel ikke bare ser sej ud, den har også kræfterne til at bevise det. Det er også på grund af dens robuste design og tørst efter fart, at den har været et hit blandt ryttere, der kan lide at dreje mere på gashåndtaget end den gennemsnitlige rytter. Så det bør ikke komme som nogen overraskelse, at mange har transformeret (og fortsat transformerer den dag i dag) denne cykel til at være mere præstationsorienteret. Ved første øjekast ligner Dyna Fat Bob en cykel, du ville se ankomme til en lokal grillfest eller koncert. Men det, der overraskede mange, var dens evne til let at køre hurtigere end mange af de fabriksfremstillede sportscykler, der konstant praler med deres hastighed. Så du kan forestille dig deres chok, når de finder ud af, at de spiser støvet fra en Harley-Davidson.

I dag fortsætter Fat Bob dette dobbeltliv som en højtydende cruiser ved at flytte ind i Softail-serien. Ligesom Street Bob er Fat Bob også drevet af Milwaukee-Eight 114-motoren. Så det er et godt tegn på, at denne cykel ikke har tænkt sig at opgive sit behov for fart lige foreløbig.

  • Specifikationer – Detaljer
  • Motor – Twin Cam 103
  • Motoreffekt – 80 hestekræfter og 95 lb-ft drejningsmoment
  • Gear – 6-trins
  • Brændstofforbrug – 35.4 MPG (ca. 6,6 liter pr. 100 kilometer)

Harley-Davidson Dyna Wide Glide

2017 Harley-Davidson Dyna Wide Glide

Bare ved at se på Harley-Davidson Dyna Wide Glide kan du allerede høre George Thorogood synge “Bad to the Bone” i dit hoved. Denne cykel var en af Harleys største hyldester til den ikoniske chopper-genre med designet af en lavprofil-cruiser, der i bund og grund ligner en hot rod på to hjul. Dyna Wide Glide er også et perfekt eksempel på Dyna-klassens mangfoldighed med cykler, der er mere fokuserede på fritid, performance eller en solid kombination af begge dele. Men i tilfældet med Wide Glide er den designet til en afslappet eftermiddagstur gennem byen, på småveje og på motorvejen. For når man har et lavt sæde, fremadrettede betjeningselementer og en lang caster, skal man bare sætte sig op og slappe af, mens man holder hånden på gashåndtaget.

Da fabrikschoppere er en meget nichepræget motorcykelgenre, var de selvfølgelig ikke for alle. I de fleste tilfælde ville kørerne hellere se på den og nyde den end at skulle eje den. For i modsætning til Dyna Street Bob og Fat Bob havde Wide Glides håndtering sin egen indlæringskurve, som det tog mange nye kørere at vænne sig til.

Mens fabrikschoppere som Dyna Wide Glide kommer og går, åbnede den døren til sin efterfølger, Harley-Davidson Breakout. Breakout fulgte i dens fodspor som en kraftfuld cruiser med et iøjnefaldende udseende og kom på pension i 2022 med sin større og bedre Milkwaukee-Eight 117-motor. Det er stadig en cykel, der er værd at beundre. Men nu om dage er der lidt mere misundelse involveret, hver gang den dukker op.

  • Specifikationer – Detaljer
  • Motor – Twin-Cam 103
  • Motoreffekt – 80 hestekræfter og 95 lb-ft drejningsmoment
  • Motorkraft – 80 hestekræfter og 95 lb-ft drejningsmoment/li>
  • Transmission – 6-trins
  • Brændstofforbrug – 42 mpg (ca. 5,6 liter pr. 100 kilometer)

Leather giler

Harley-Davidson Dyna Low Rider

2017 Harley-Davidson Dyna Low Rider

Når det drejer sig om modeller, der er indbegrebet af alsidighed, er Dyna Low Rider den motorcykel, man kommer til at tænke på. Ligesom sin Street Bob-søster var Dyna Low Rider endnu et eksempel på en velafbalanceret cruiser med masser af potentiale. Cyklen var enkel i sit design og havde alt, hvad der skulle til for at trives i ethvert kørselsmiljø. Den havde optimale køreegenskaber til at klare selv de snævreste sving i byen. Den havde størrelsen og vægten til at håndtere timevis af non-stop kørsel på og uden for motorvejen. Den havde også en afslappet attitude til at slappe af på lange landeveje og nyde landskabet.

Mens Low Rider har et mere traditionelt cruiser-look, præsenterer den sig også som et blankt lærred til personlig tilpasning. Nogle vil presse dens cruiser-natur endnu længere ved at tilføje sadeltasker, avancerede betjeningselementer og et mere behageligt sæde til længere ture. Men andre ville gå i den modsatte retning og gøre den til en højtydende cruiser ved at opgradere dens 96 kubiktommers Twin-Cam-motor til at producere flere hestekræfter og et højere drejningsmoment. Så det bør ikke overraske nogen, at denne form for tænkning har ført til den endelige produktion af Low Rider S, en af de mest kraftfulde modeller i Harleys nuværende sortiment.

  • Specifikationer – Detaljer
  • Motor – Twin-Cam 103
  • Motoreffekt – 77 hestekræfter og 92.2 lb-ft drejningsmoment
  • Gearkasse – 6-trins
  • Brændstofforbrug – 42 mpg (ca. 5,6 liter pr. 100 km)
  • Specifikationer
  • Specifikationer/li>

Harley-Davidson Dyna Switchback

2014 Harley-Davidson Dyna Switchback

Vi kunne selvfølgelig ikke afslutte denne gennemgang af Dyna-modellerne uden at nævne Switchback. Selvom den kun var i produktion fra 2012 til 2016, gav Dyna Switchback yderligere bevis på Dyna-seriens evne til at lykkes i forskellige køremiljøer. Dyna Switchback var designet som en lettere touringcykel og var i bund og grund en mindre Road King, hvilket gav den tilnavnet “Road Queen”. Den var også populær blandt kvindelige kørere, der ønskede at køre lange ture uden at skulle forholde sig til størrelsen og vægten på Harleys større touringmodeller. Udstyret med et par hårde sadeltasker, gulvbrædder, avancerede betjeningselementer, en forrude og en Twin-Cam 103-motor var Switchback klar og i stand til at tage på en stor roadtrip tværs over landet med de store drenge.

Selvom Switchback nød sin korte tid sammen med de andre Dynas, før klassen blev afviklet i 2017, lykkedes det at skabe plads til, at dens efterfølger, Heritage Classic, kunne trives i stedet for. Heritage Classic har alle touring-mulighederne fra en Softail-model og er indbegrebet af old school cool ved at tilbyde langdistance touring-muligheder uden den ekstra vægt.

  • Specifikationer – Detaljer
  • Motor – Twin Cam 103
  • Motoreffekt – 76,1 hestekræfter og 92,9 lb-ft drejningsmoment
  • Specifikationer – Detaljer
  • Motoreffekt – 76,1 hestekræfter og 92,0 lb-ft drejningsmoment.9 lb-ft drejningsmoment
  • Transmission – 6-trins
  • Brændstofforbrug – 42MPG (ca. 5,6 liter pr. 100 kilometer)

lædermotorcykeljakke mand kvinde

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *